Friday, June 8, 2012

AYAH...

sekelip mata semuanya berlalu...dunia yang aku rasa cerah tiba-tiba kelam...
hidup yang aku rasa dahulunya penuh dengan kasih sayang kini menjadi kosong kering-kontang....
tanggal 13 mei 2012 perginya ayah ke rahmatullah...
pagi hari lg ayah keluar...entah kenapa pagi tu ayah x kejut aku seperti biasanya....masih terdengar suaranya mengejutkan aku saban pagi "yang,bangun...solat,doa..." hampir setiap hari suara itu yang aku dengari dan kini tiada lagi...
hati aku pada hari itu terasa ada sesuatu... entah kenapa seakan seseorang memanggil ak.. "yan..."
mungkin itu panggilan dari ayah sebagai panggilan terakhirnya pada aku...
malam sebelum ayah pergi, aku sempat bergurau dengannya seperti biasanya...kebetulan abg aku datang pada hari itu. ayah kelihatan amat gembira bermain dan melihat cucunya...
seperti selalu,aku memanti ayah pulang sebelum aku menunaikan solat zuhur...namun hari itu, ayah pulang lewat...aku semakin terasa janggal... ibu yang baru pulang dari kenduri kawin meminta aku menelifon ayah yang xpulang sejak tadi... terkejut ku tak terkata,belum sempat aku menelefon ayah, telefon rumah berdering...
Allahuakbar....ayah pengsan...
dalam menggigil,aku menelefon abg aku... 10 minit selepas itu, telefon berdering lagi...
"yan...yan sabar ye...ayah dah tak ada..."
Ya Allah, aku tahu ini akan berlaku namun tidak aku sangka secepat ini......
ayah meninggalkan kami dan menyahut seruan Allah....
tepat azan maghrib, jenazah sampai dan di iringi dengan dua kereta polis...Subahanallah,satu lagi penghormatan yg Allah berikan kepada ayah...
badan terasa xmampu... aku xsanggup melihat apa yang ada didalam kereta jenazah itu.. hati berdetik "Ya Allah,semoga itu bukan ayah"...
bila dibuka kain yang membaluti tubuh kaku itu, benar...itu ayah aku...
Subahanallah....wajahnya bersih tak terkata....matanya tertutup rapat.....
aku kuatkan hati untuk menegucupnya... dua kali aku mengucupnya....wajah itu,pipi itu yang aku kucup saban hari selama usia ku 21 tahun...dan kini,itulah kucupan terakhir aku untuk ayah yang teramat aku kasihi...
aku tahu ayah sendiri berat untuk meninggalkan kami dn mungkin kerana itu,ayah mahu pergi tanpa kami disisinya...ayah xmahu melihat kami bersedih....
ayah mmg tergas...namun,kashnya pada aku dan anak2 yang lain tiada bandingannya... ayah menyayangi kami lebih dari dirinya sendiri.... namun mungkin kami yang tak mengerti...
ayah selamat dikebumikan selepas magrib... aku redha perginya ayah... aku tahu Allah menyayanginya....
kawan ayah yang berada disisinya semasa dia menghembuskan nafas terakhir mengatakan bahawa sebelum ayah pergi, ayah sempat mengucap sendiri tanpa perlu bantuan dari sesiapa....SubahanaAllah, Maha Suci Engkau Ya Allah....
kini tinggal aku dan ibu menghadapi hari2 yang berlalu....rindu pada ayah,xterkata...
kadang-kadang aku harap semua ini mimpi....namun aku tau,inilah takdir Ilahi...
sebelum ayah pergi, ayah pernah berkata "yan anak yang paling ayah sayang. itu dah menjadi tanggungjawab ayah. ayah sayang yan sampai akhir hayat ayah".

ayah......
semoga ayah tenang disana...yan akan terus menyayangi ayah sampai bila2...terima kasih ayah atas kasihmu pada ku..segala pesanan dan nasihat akan yan ingat sebagai peneman dalam hidup yan...yan mungkin bukan anak yang baik tapi cukuplah andai yan menjadi pendamai ayah disana... yan xmampu senangkan ayah didunia namun yan akan cuba berikan ayah bahagia disisi Yang Esa...kenangan kita cuma kita yang tahu ayah...maafkan yan atas segala silap yan selama ini...yan tahu susah ayah selama ni..yan tahu ayah bersedih..tapi yan yakin,ayah sedang bahagia disisi Pencipta sekarang...yan rindu ayah....darah yang mengalir dalam tubuh ku adalah darah mu ayah....dan yan bangga mengatakan yang ayah adalah ayah yan...dan sesungguhnya ayah adalah ayah yang terbaik....i love u ayah...

No comments:

Post a Comment